Takto chutí prítomnosť

Nádych nosom… výdych ústami… a znovu… nádych… výdych… nádych nosom… výdych ústami…a celý čas pozoruj svoj dych. Kde si? Vo včerajšom dni, nevybavených veciach, či v tom, čo budeš robiť zajtra? Vráť sa k dychu a pozoruj ho. Buď tu a teraz. V prítomnosti.

Za posledné dni som zistil, že vôbec neviem správne dýchať. Idem akoby na autopilota. Dýcham plytko a bez toho, aby som si to uvedomoval. Dýcham tak celý život. V škole sme sa neučili, ako správne dýchať, alebo nejaké dychové cvičenia.

Čím sa viac v živote naháňame, tým dýchame rýchlejšie. Keď robíme nejaké pokojné činnosti, dýchame pomalšie. Zistil som, že aj pri naháňaní sa dá dýchať pomalšie.

Uvedomovať si svoj dych, alebo sa na chvíľu zastaviť, zavrieť oči a dať si 3x hlboký nádych nosom a hlboký výdych ústami.

Zrazu sa cítime, ako keby sa zastavil čas. Vyskúšaj si to sám na sebe, hneď teraz. Zavri oči a daj si 3x nádych nosom a výdych ústami. Pozoruj pri tom svoj dych, nenechaj myšlienky túlať sa. Takto chutí prítomnosť.

V minulosti som skúšal pranajámu z jogy – dychové cvičenie, ale nevenoval som tomu veľa pozornosti. Až som nedávno v nedeľu absolvoval celodenný workshop u Martina Tháma, ktorý učí Wim Hof metódu. T.j. cez vedomý dych (ten, o ktorom som písal vyššie) vojsť do ľadovej vody a cez pozorovanie svojho dychu tam aj vydržať pár minúť.

Dych, to je tak mocná vec, o ktorej sa vôbec nezamýšľame. Prosto ju máme od narodenia, je prirodzená a pritom tu máme tak mocný nástroj, ako sa dostať hlbšie do samého seba, že o tom ani netušíme.

Máme ho priamo pred nosom. Vlastne ide cez nos.

Cez vedomé dýchanie, pozorovanie svojho dychu som sa spojil so svojim stredom, srdcom, vnútorným dieťaťom, takým spôsobom, ako som to už dlhšie nezažil. Tak hlboko a tak rýchlo. Moja myseľ sa stíšila a bola tu a teraz.

Tu a teraz potrebujeme snáď všetci. Takí sme rozlietaní, naháňame sa a v hlave milióny myšlienok každý deň. Nevieme vypnúť a jediné, čo potrebujeme, aby sme počuli ten svoj vnútorný hlas, svoje srdce,intuíciu, je stíšiť sa.

Môžeme to spraviť hneď teraz, správny nástroj máme k dispozícii. Hlboký nádych nosom a výdych ústami a znovu a znovu a znovu a znovu a znovu a znovu a znovu a znovu, aspoň 30 krát.

Posledný výdych ústami, zadrž dych aspoň na minútu. Keď budeš cítiť potrebu nádychu, nadýchni sa do pľúc, stiahni panvové dno, ako keď chceš zadržať moč a zadrž dych na 15 sekúnd. Výdych ústami. Zadrž dych, pokiaľ vládzeš. A potom znovu nádych nosom, výdych ústami aspoň 30 krát…

Môžeš opakovať, koľko chceš. S príjemnou hudbou to ide ešte lepšie.

Budeš prekvapený, ako ťa to uvoľnilo a vyčistilo hlavu. Zrazu si bez myšlienok, v prítomnosti. Si doma, stíšený, vo svojom srdci. A iba pozoruješ očami.

PS: Toto Wim Hofove dýchanie nájdeš aj na YouTube, kde ťa tým Martin prevedie. Alebo si to môžeš zažiť na Martinovom kurze. Alebo môžeš vyskúšať hocijaké iné dychové cvičenie, napr. spomínanú pranajámu z jogy či iné.

Ďakujem, že si prišiel až sem. A keď ťa tento dlhý článok zaujal, môžeš ho zdieľať. O dobrých veciach by malo vedieť čo najviac ľudí :).

Autor: Radoslav Zárecký

Menu